Packlistor till hajker, övernattningar och läger

Att åka på läger med sin patrull eller avdelning är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är. Normalt åker varje avdelning i vår kår, från upptäckare och uppåt, på ett helgläger eller hajk eller övernattning varje termin och på sommaren brukar vi åka på ett större läger.

Om man inte är en van scout kan det vara svårt att veta vad man behöver ha med sig på ett läger eller en hajk. Varje läger eller hajk har ofta sin egen utrustningslista men många av sakerna är alltid de samma. För ovana scouter och för dem som tycker det är lättare att använda en packlista när de packar har vi tagit fram en standardutrustningslistor som du kan ladda ner är nedanför.

OBS!

För att vara på den säkra sidan ska du alltid kolla med ansvarig ledare för lägret eller hajken vad som gäller så du inte missar något viktigt som ska med.